UPALNE DNI W PRACY? PRACODAWCO POMÓŻ PRACOWNIKOM JE PRZETRWAĆ.

UPALNE DNI W PRACY? PRACODAWCO POMÓŻ PRACOWNIKOM JE PRZETRWAĆ.

UPALNE DNI W PRACY? PRACODAWCO POMÓŻ PRACOWNIKOM JE PRZETRWAĆ.

Pomimo, że zapewniasz w upalne dni pracownikom napoje, w pokojach jest klimatyzacja lub wiatraki, niektórzy pracownicy bardzo źle znoszą upały i źle się czują, niektórzy mówią że maja zawroty głowy, że jest im słabo. Zastanawiasz się więc, co jeszcze możesz zrobić aby pomóc pracownikom przetrwać gorące letnie dni w pracy. Na przykład, czy można pozwolić im wcześniej opuścić zakład, czy przesunąć godziny pracy?

  1. Jaka powinna być minimalna i maksymalna temperatura na stanowisku pracy?
  2. Co wpływa na odczuwanie temperatury?
  3. A co jeżeli pomimo spełnienia powyższych obowiązków pracownicy nadal uskarżają się na złe samopoczucie z powodu wysokich temperatur?

Jak wiemy jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy.

Mając to na uwadze przepisy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia w pomieszczeniach pracy wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności. A także do zabezpieczenia pomieszczeń i stanowisk pracy przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

  • Jaka powinna być minimalna i maksymalna temperatura na stanowisku pracy?

Jeżeli chodzi o temperaturę w pomieszczeniach pracy to ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy określają, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania) nie niższą jednak niż 14ºC, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18ºC.

Proszę zwrócić uwagę, że minimalna temperatura w pomieszczeniach pracy została określona w przepisach, natomiast brak jest jednoznacznych unormowań prawnych, określających dopuszczalną temperaturę maksymalną w pomieszczeniu pracy.

Dla określenia temperatury maksymalnej w pomieszczeniu pracy, można się posiłkować rozporządzaniem w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym, rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz Polską Normą

W świetle tych przepisów z przekroczeniem normy temperaturowej będziemy mieli do czynienia, gdy przy ciężkiej pracy fizycznej temperatura w pomieszczeniu przekracza 26°C, natomiast przy pracy średnio ciężkiej wynosi ponad 28°C.

Natomiast pracownicy młodociani nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65 procent.

Co wpływa na odczuwanie temperatury?

Warto zaznaczyć, że na odczuwanie temperatury w pomieszczeniu pracy wpływa wiele czynników, takich jak:

  • wilgotność i wymiana powietrza,
  • prędkość przepływu strumienia powietrza,
  • promieniowanie cieplne (słoneczne).

Pamiętajmy też, że obciążenie cieplne organizmu wiąże się nie tylko z wysoką temperaturą powietrza, ale wynika również z czasu, jaki pracownik spędza w nagrzanym miejscu, przepływu powietrza, jego wilgotności oraz odzieży, w którą pracownik jest ubrany.

Zatem jeżeli, w firmie pracownicy muszą nosić odzież roboczą lub uniform firmowy zadbajmy aby dostosowane były one do aury pogodowej, wykonane z materiału, który nie powoduje dodatkowego obciążenia cieplnego organizmu.

UWAGA!

Praca w warunkach dużego obciążenia termicznego może wywoływać tzw. stres termiczny, który prowadzi do odwodnienia, a nawet hipertermii organizmu, skutkującej zaburzeniami czynności przewodu pokarmowego, ośrodkowego układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego, czy też objawiać się przykurczami mięśni szkieletowych.

W odniesieniu do omawianej kwestii, pracodawca musi zabezpieczyć stanowiska pracy przed niekontrolowaną emisją ciepła oraz dbać o wymianę powietrza. W tym celu może:

  • zainstalować klimatyzację i zapewnić jej sprawne funkcjonowanie,
  • wyposażyć pomieszczenia w wentylatory,
  • osłonić okna roletami lub żaluzjami,
  • zapewnić pracownikom napoje chłodzące.

A co jeżeli pomimo spełnienia powyższych obowiązków pracownicy nadal uskarżają się na złe samopoczucie z powodu wysokich temperatur?

W sytuacji, gdy mimo powyższych działań pracodawcy, wysokie temperatury uniemożliwiają pracownikom realizowanie obowiązków służbowych, pracodawca może podjąć decyzję o zastosowaniu innych rozwiązań ułatwiających pracę.

Nie ma przeszkód prawnych dla wprowadzenia dłuższych lub częstszych przerw w pracy. Można również skrócić czasu pracy.

UWAGA!

Decyzję w zakresie przeorganizowania godzin pracy podejmuje wyłączenie pracodawca. Proszę również pamiętać, że decyzja pracodawcy o skróceniu czasu pracy z powodu upałów, nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzenia pracowników.

Można zaproponować pracownikom przesunięcie godzin pracy, np. w gorące upalne dni mogą wcześniej przyjść do pracy i również wcześniej wyjść z pracy. Natomiast skracając godziny pracy możemy zaproponować ich odpracowanie, w rozłożonym czasie pracy w innym miesiącu – o ile oczywiście pozwoli na to przyjęty w zakładzie system rozliczania czasu pracy oraz charakter pracy.

Jeżeli skrócenie czasu pracy lub jego przesunięcie jest niemożliwe, można zorganizować specjalne pomieszczenie do wypoczynku, z którego pracownicy będą mogli skorzystać w czasie przerw w pracy.

Należy zwrócić uwagę, że problematyka zapewnienia odpowiedniej temperatury na stanowiskach pracy, była przedmiotem oceny Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że „odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, ale nie jego sytuacją ekonomiczną”.

Również Wojewódzki Sąd Administracyjny, stwierdził, że „zapewnienie odpowiedniej temperatury w hali jest nie tylko kwestią komfortu pracy pracowników, ale wpływa na ich życie i zdrowie”.

Masz pytania? Zadzwoń. Pomożemy.