Do kogo skierowane są usługi bhp i ppoż?
Proste. Do każdego pracodawcy.
W ramach powierzonych nam zadań, jednorazowego zlecenia, czy stałej współpracy – zapewnimy Państwu najwyższą jakość obsługi. Każdy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy bez względu na to, ilu ich zatrudnia. W ramach tej kardynalnej reguły pracodawcę obowiązują szczegółowe wymogi dotyczące służby BHP i ochrony przeciwpożarowej, ujęte w liczne przepisy i zasady.
Nasza firma oferuje profesjonalne usługi BHP i PPOŻ, wypracowane przez lata praktyki oraz wysokie standardy szkoleniowe, powiązane z przeglądami stanowisk pracy, analizami wypadkowości i występującym ryzykiem zawodowym. Przedstawiamy rozwiązania redukujące wypadkowość i obniżające poziom występującego ryzyka.
W ramach usług BHP i PPOŻ wykonujemy:
- Przeprowadzanie szkoleń BHP i PPOŻ oraz pełnej dokumentacji BHP w firmach,
- Opracowywanie programów szkoleń, instruktaży stanowiskowych,
- Opracowywanie instrukcji BHP przy obsłudze maszyn i urządzeń, instrukcji stanowiskowych, instrukcji bezpiecznej pracy przy czynnikach niebezpiecznych,
- Opracowywanie Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
- Opracowywanie planów ewakuacyjnych oraz rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego,
- Opracowywanie ocen ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach,
- Opracowywanie rejestru przydziału odzieży roboczej,
- Opracowywanie dokumentacji powypadkowej,
- Przygotowanie i prowadzenie rejestrów wypadków przy pracy, w drodze do pracy, chorób zawodowych i innych,
- Określanie i typowanie prac i czynników niebezpiecznych w środowisku pracy,
- Pomoc w organizacji badań i pomiarów czynników środowiska pracy,
- Sporządzanie okresowych kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli ochrony przeciwpożarowej,
- Pomoc w przeszkoleniu osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz na wypadek pożaru,
- Doradztwo w zakresie poprawy warunków BHP oraz ochronie przeciwpożarowej w zakładzie pracy,
- Pomoc pracodawcy w zapewnieniu w zakładzie pełnej ochrony przeciwpożarowej zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej.
- Doradztwo w doborze odpowiednich środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej,
- Pomoc i doradztwo w zakresie realizacji nakazów i zaleceń Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Gwarantujemy Państwu:
• Poufność informacji i działań związanych z Waszą firmą,
• Konkurencyjne ceny,
• Pomoc w zakresie obowiązków prawnych związanych z przepisami BHP i PPOŻ.,
• Doświadczoną, odpowiedzialną, fachową i przyjazną obsługę,
• Gwarancję najwyższej precyzji i solidności w zakresie powierzonych obowiązków.
SAFETY WORK&LIFE od wielu lat dba o dobro swoich klientów zapewniając im bezpieczeństwo. Jedną z usług mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie jest rzetelnie przeprowadzony audyt bhp i ppoż.
Na czym polega audyt? Co to jest?
Nieprzestrzeganie przepisów BHP grozi potężnymi karami i ogromną odpowiedzialnością, zwłaszcza jeśli w budynku dojdzie do wypadku. Liczba przepisów i stanowisk pracy sprawiają, że nawet w starannie pochodzącej do tych obowiązków organizacji, mogą pojawić się uchybienia. Audyt BHP ma na celu ich zidentyfikowanie.
Audyt z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy nie służy wytykaniu błędów. To przede wszystkim narzędzie diagnostyczne, dzięki któremu pracodawca jest w stanie ocenić warunki pracy panujące w jego firmie i jednocześnie może uniknąć zagrożeń związanych
występowaniem wypadków przy pracy czy chorób pracowników.
Co zostaje objęte analizą w czasie audytu BHP
Zakres audytu, który ma realny wpływ na późniejszą efektywną poprawę warunków BHP w zakładzie pracy powinien obejmować obszary:
• regulamin pracy,
• szkolenia BHP,
• ocena ryzyka zawodowego,
• warunki środowiska pracy,
• system pierwszej pomocy,
• przystosowanie stanowisk pracy,
• przystosowanie procesów pracy,
• badania pracownicze,
• ochrona przeciwpożarowa,
• przystosowanie pomieszczeń sanitarnych,
• rejestry wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych,
• zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej,
• wykaz prac szczególnie niebezpiecznych,
• wyniki badań środowiskowych,
• transport,
• magazynowanie,
• sprawność maszyn i urządzeń,
• występowanie czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych,
• protokoły z przeglądu budynku, obiektu.
Korzyści audytu BHP dla Twojej firmy
Wynikiem audytu jest raport, dzięki któremu klient uzyska niezbędne informacje dotyczące występujących zagrożeń oraz pojawiających się niezgodności z aktualnie obowiązującymi normami. Oprócz tego udzielamy porad, które umożliwią poprawę istniejącej sytuacji. Posiadanie tego typu wiedzy pomaga w:
• ograniczeniu ryzyka wystąpienia wypadków przy pracy,
• zminimalizowaniu absencji chorobowych pracowników,
• planowaniu wydatków na infrastrukturę przedsiębiorstwa,
• administrowaniu mieniem firmy,
• uniknięciu kar nakładanych przez państwowe organy kontroli,
• zabezpieczeniu się przed odmową wypłaty odszkodowań przez firmy ubezpieczeniowe,
• zabezpieczeniu się na wypadek procesów wytoczonych przez pracowników lub ich rodziny,
• zabezpieczeniu się przed szkodami materialnymi towarzyszącymi wypadkom.
Zapobieganie występowaniu zagrożeń, a co za tym idzie wypadków przy pracy jest o wiele tańsze i nastręcza mniej problemów niż naprawianie zaistniałych szkód. Jest to także dobry sposób na ukazanie wysokich norm etycznych panujących w firmie, co ma wpływ na pozytywną ocenę pracodawcy w oczach pracowników.
Przeprowadzony audyt bhp stwarza pogląd rzeczywistych potrzeb Klienta oraz pozwala zaproponować odpowiednią ofertę dotyczącą poprawy dokumentacji BHP.
Z każdego przeprowadzonego audytu sporządzany jest raport zbiorczy, w którym przedstawiamy obszary ryzyka wymagające czynności naprawczych.
Nasz zespół to także elektrycy, strażacy i inspektorzy nadzoru budowlanego. Jeśli wasz zakład wymaga jakichkolwiek pomiarów, albo macie wątpliwości co do instalacji elektrycznej i chcielibyście sprawdzić, czy działa prawidłowo, a przede wszystkich nie stwarza zagrożenia dla Twoich pracowników, to śmiało prosimy o kontakt. Pomożemy.
Oferujemy Państwu przeglądy i pomiary instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych, biurowych, magazynowych, produkcyjnych, przemysłowych, szpitalach oraz szkołach.
Pomiary instalacji elektrycznych w ramach obowiązkowej pięcioletniej kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego (wszystkie typy pomieszczeń, kompleksowe pomiary):
– pomiary skuteczności ochrony przeciwporażeniowej (pomiary skuteczności zerowania / pomiary impedancji pętli zwarcia),
– pomiary rezystancji izolacji obwodów I-fazowych,
– pomiary rezystancji izolacji obwodów III-fazowych,
– pomiary wyłączników różnicowoprądowych (pomiary zabezpieczeń różnicowoprądowych),
– pomiary rezystancji uziomów instalacji odgromowej (pomiary rezystancji uziemienia).
Wykonujemy dla Państwa kompleksowe pomiary czynników szkodliwych i uciążliwych na stanowiskach pracy. Współpracujemy z wieloma laboratoriami, którzy rzetelnie wykonają pomiary, które są wymagane w Państwa zakładzie. Naszymi największymi atutami są duże doświadczenie na rynku i wysoko wykształcona kadra. Na bieżąco śledzimy obowiązujące przepisy i stale podnosimy swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju kursach, szkoleniach oraz badaniach biegłości. Dzięki temu usługi oferowane przez naszą firmę są utrzymywane na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Dokładamy także wszelkich starań, aby współpraca z nami była dla naszych Klientów przyjemna i bezproblemowa na każdym etapie. Z życzliwością i profesjonalizmem zapewnimy wsparcie merytoryczne w każdej sprawie, elastycznie dostosujemy się co do terminu, profesjonalnie wykonamy pomiary i przyłożymy dużą wagę do terminowego wykonania sprawozdania z badań.
Wykonujemy pomiary w następujących grupach:
– Pomiary hałasu i dobór ochronników słuchu,
– Pomiary zapylenia powietrza,
– Oznaczenie respirabilnej krystalicznej krzemionki
– Pomiary substancji chemicznej,
– Pomiary oświetlenia,
– Pomiary mikroklimatu,
– Pomiary wydatku energetycznego,
– Rejestr czynników szkodliwych na stanowiskach pracy,
– Konsultacje i pomoc w sprawie pomiarów – bezpłatne.
Jeśli mają Państwo pytania: czy w moim zakładzie muszę wykonać pomiary i jak często należy je wykonać? Na te i inne pytania odpowiemy. Zapraszamy.
Dysponujemy własnym, profesjonalnym sprzętem do serwisu gaśnic. Jesteśmy w stanie zapewnić remont i naprawę tych urządzeń w ciągu 24 godzin. Jesteśmy też w posiadaniu licznych świadectw autoryzacyjnych. Nasz zespół wykonujący przegląd gaśnic to m.in. profesjonalni konserwatorzy z uprawnieniami i certyfikatami, a także z dodatkowymi kwalifikacjami, które dają pewność, że oferowane usługi będą na najwyższym poziomie.
Ponieważ bezpieczeństwo obiektów lub zakładu pracy jest najważniejsze – sprawne urządzenia przeciwpożarowe powinny być ich koniecznymi elementami. Nasza firma posiada najlepsze na rynku gaśnice różnego typu, które odpowiadają polskim normom i przepisom i które można wykorzystać do różnych zastosowań. Aby bezpieczeństwo było pewne i firma była zabezpieczona przez cały czas, oferujemy przegląd gaśnic, ich legalizację, a także konserwację. Dzięki SAFETY WORK&LIFE wszystkie usługi zostaną wykonane szybko i sprawnie, a Ty unikniesz grzywny i innych konsekwencji prawnych.
Jakie czynności wykonujemy w ramach przeglądu i konserwacji gaśnic?
• Decydując się na przegląd i konserwację gaśnic w naszej firmie, otrzymujesz usługi najwyższej jakości. Gaśnice badamy na terenie obiektu naszych klientów.
• Nasz specjalista zawsze ocenia najpierw ogólny stan techniczny gaśnicy, dokładnie sprawdza plombę, węże oraz prądownicę, a także ilość środka gaśniczego, albo stan proszku. Podczas przeglądu dokładnie sprawdzane jest też, czy na gaśnicy znajdują się wszystkie wymagane napisy oraz czy są one w pełni czytelne i zgodne z przepisami.
• Wszystkie badania zawsze poświadczamy stosownym, zgodnym z polskimi przepisami protokołem. Zgodnie z Polskimi Normami, dbamy też o prawidłowe oznaczenie gaśnic. Na kontrolce zamieszczamy zawsze stosowne informacje o przeglądzie i stanie technicznym gaśnicy.
• W ramach przeglądu oferujemy też serwis gaśnic. Gdy urządzenie kwalifikuje się do naprawy, usterkę naprawiamy w naszym warsztacie, a na czas naprawy naszym klientom oferujemy sprawne gaśnice zastępcze. Usterka naprawiana jest w ciągu 24 godzin od jej zgłoszenia.
• Jeśli zaistnieje konieczność naprawy gaśnicy, w ramach serwisu wymieniamy uszkodzone elementy, usuwamy wszystkie usterki i czyścimy gaśnicę. Do napraw wykorzystujemy tylko autoryzowane części. W przypadku każdej naprawy, bierzemy pod uwagę świadectwo dopuszczenia gaśnicy do użytku, wydawane przez CNBOP.
Protokół z przeglądu i konserwacji gaśnic wystawiany przez naszego konserwatora zawiera zawsze informację o stanie technicznym gaśnicy oraz dacie przeglądu i sugerowanej dacie kolejnego przeglądu. Całość potwierdza pieczęć, a także podpis uprawnionej do wykonania przeglądu osoby.
W ramach serwisu wykonujemy:
• przeglądy wszystkich rodzajów gaśnic:
◦ gaśnice proszkowe,
◦ pianowe,
◦ śniegowe,
◦ gastronomiczne,
◦ urządzenia do gaszenia sprzętu komputerowego,
◦ gaśnice przewoźne,
• wymianę lub uzupełnienie każdego środka gaśniczego:
◦ proszku gaśniczego,
◦ gazu,
◦ piany,
• próbę ciśnieniową butli (wymagana co 5 lat),
• wymianę uszkodzonych części:
◦ głowica,
◦ nanometr,
◦ plomba,
◦ wąż,
◦ dźwignia.
Przepisy nakazują, by gaśnice poddawać przeglądowi co najmniej raz do roku. Przypominamy jednak, że przegląd gaśnic konieczny jest również za każdym razem, gdy zostaną użyte.
Nasza firma wykonuje badanie wydajności hydrantów wewnętrznych tylko profesjonalnym sprzętem posiadającym odpowiednie świadectwa wzorcowania. Pomiary realizujemy w celu zapewnienia bezpieczeńśtwa użytkownikom obiektów (pomiary minimum raz na 12 miesięcy) oraz w celu odbioru nowych budynków przez Państwową Straż Pożarną.
Oferujemy Państwu wykonywanie przeglądów, konserwacji oraz napraw hydrantów wewnętrznych i zaworów hydrantowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Jako nieliczni posiadamy sprzęt atestowany przez Państwowy Urząd Miar.
Dlaczego nasz serwis hydrantów?
• Oferujemy dojazd do klienta – gratis.
• Dysponujemy atestowanym sprzętem pomiarowym oraz oprogramowaniem.
• W ciągu 2 godzin reagujemy na awarie hydrantów i sieci hydrantowych.
• Dajemy gwarancję sprawnego funkcjonowania hydrantów przez okres 12 miesięcy.
• To my pilnujemy terminów kolejnego przeglądu hydrantów.
• Wystawiamy protokoły wraz z wykresami ciśnienia statycznego i dynamicznego oraz wydajności.
• Do wykonywania badań wykorzystujemy wymagane Polskie Normy.
• Posiadamy najniższe ceny badania wydajności hydrantów.
Stosowanie, rodzaj i wyposażenie hydrantów wewnętrznych
W związku z tym, że hydranty mają różne średnice – różnią się także przeznaczeniem.
• Hydranty 25 – zastosowanie do budynków wliczanych pożarowo do kategorii zagrożenia ludzi (ZL),
• Hydranty 33 – dla garaży,
• Hydranty 52 – do budynków przemysłowo-magazynowych (PM).
Hydranty mieszczą się zazwyczaj w szafce hydrantowej. Znajdują się w niej:
• Wąż płasko-składany lub półsztywny
• Prądownica hydrantowa
• Zawór hydrantowy
• Bęben hydrantowy, na który nawijany jest wąż
Badanie wydajności hydrantów wewnętrznych – wykorzystywany sprzęt
Nasza firma posiada najlepszy na rynku polskim i europejskim sprzęt do przeglądów i badania wydajności hydrantów wewnętrznych wszystkich wielkości (DN25, DN33 oraz DN52). W skład zestawu pomiarowego wchodzą manometry oraz, certyfikowane przez Centrum Naukowo Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP-PIB), kalibrowane przez Urząd Miar, dysze równoważne i pomiarowe, węże tłoczne, kolektor z uchwytem, a także atestowane łączniki, nasady, przełączniki i pokrywy.
Jaki zakres czynności wykonujemy w ramach konserwacji hydrantów wewnętrznych?
Badanie wydajności hydrantów wewnętrznych przebiega w kilku etapach. W pierwszej kolejności sprawdzany jest stan techniczny poszczególnych elementów hydrantu oraz przewodów rurowych, które zasilają hydrant w wodę. Kolejnym krokiem jest wykonanie wymaganych przez przepisy pomiarów – badane są wydajność poboru wody oraz ciśnienie. Nasze manometry elektroniczne precyzyjnie i szybko dokonują niezbędnych pomiarów, na których podstawie komputerowo wyliczane są parametry hydrantu i przygotowywane stosowne wykresy ciśnień i wydajności. Badanie hydrantów wewnętrznych kończy opróżnianie i osuszanie węża hydrantu, by mógł on być w każdej chwili użyty.
Przegląd hydrantów wewnętrznych i oznakowanie przeciwpożarowe musi zostać odpowiednio udokumentowane. W zależności od efektów przeglądu, hydrant wewnętrzny powinien zostać odpowiednio opisany. Umieszcza się na nim etykietę – „sprawdzony” lub „uszkodzony”. Dodatkowo, oznakowanie hydrantu wewnetrznego powinno zawierać datę wykonania przeglądu, sugerowaną datę kolejnego oraz pieczątkę z imieniem i nazwiskiem konserwatora. W przypadku jeśli hydrant nie przejdzie pomyślnie przeglądu i konieczna jest naprawa hydrantu wewnetrnego, kompetentna osoba powinna niezwłocznie zawiadomić o tym właściciela lub użytkownika hydrantu.
W jaki sposób dokumentujemy pomiary hydrantów wewnętrznych?
Za każdym razem, gdy przeprowadzane jest badanie wydajności hydrantów wewnętrznych, nasz konserwator przygotowuje stosowny protokół przeglądu.
W dokumencie ujmowane są następujące informacje:
• Data (miesiąc i rok) przeglądu.
• Wyniki testów.
• Wykaz zainstalowania części zamiennych wraz z datami.
• Lista ewentualnych testów, które zaleca się wykonać dodatkowo.
• Data (miesiąc i rok) kolejnego przeglądu i testów.
Sporządzony po badaniu protokół przeglądu hydrantów wewnętrznych jest przekazywany zawsze osobom odpowiedzialnym.
Jeśli posiadają Państwo w swojej firmie, kotłowni, serwerowni instalacje tryskaczową, musicie wiedzieć, że ona także podlega regularnym przeglądom. Zapewniamy Państwu przegląd i konserwacje instalacji tryskaczowej w całym obiekcie.
Instalacje tryskaczowe jest urządzeniem stałym, w pełni automatycznym. Jako medium gaśnicze wykorzystuje się głównie wodę, jednakże istnieją także instalacje tryskaczowe pianowe, w którym to medium gaśnicze jest zmieszana woda ze środkiem pianotwórczym.
Celem instalacji tryskaczowej jest gaszenie oraz zapobieganie rozprzestrzenianiu się pożaru. Jednocześnie, jego zadaniem jest także schładzanie gazów pożarowych, poprzez podanie prądu wody na powierzchnie gorące. Instalacja zadziała tylko wówczas, gdy temperatura otoczenia tryskacza przekroczy znamionową temperaturę pęknięcia ampułki (bezpiecznika) w tryskaczu. Wówczas zostaje podany prąd wody. Aby otworzyły się kolejne tryskacze, temperatura otoczenia musi przekroczyć temperaturę znamionową tak jak w opisanym wcześniej przypadku.
Przeglądy wykonywane są w różnych odstępach czasu, od trzech miesięcy po – raz na 10 lat. Wszystko zależy według jakiej normy została wykonana instalacja. Zapraszamy do kontaktu, na pewno doradzimy i pomożemy.
W naszym sklepie dostępne są wszelakie instrukcje dla maszyn, urządzeń, a także dotyczące konkretnych stanowisk pracy, które można od ręki zakupić. Jednakże informujemy, iż prawidłowo sporządzona instrukcja powinna być oparta o strukturę zakładu, dopasowana do jego powierzchni, specyfiki maszyn, urządzeń i regulaminu pracy. Ofertujemy wykonanie takich instrukcji tylko pod Państwa zakład. Taka instrukcja będzie dotyczyć tylko Państwa zakładu i będzie chroniona prawami autorskimi. Instrukcja wykonana pod konkretne stanowisko lub specyfikacje maszyny gwarantuje pracownikom ochronę i bezpieczeństwo oraz zabezpieczenie przed wypadkiem przy pracy.
ADR – Europejska umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych.
Jak wyglądają szkolenia?
Zgodnie z tą Umową oraz z Ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych każda osoba wykonująca czynności związane z przewozem towarów niebezpiecznych powinna być przeszkolona z tego zakresu. Celem szkolenia jest posiadanie przez każdego z uczestników odpowiedniej wiedzy i umiejętności dotyczącej środków bezpieczeństwa w celu zapobieżenia zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska. Szkolenie to jest indywidualnie przygotowywane przez doradcę DGSA pod kątem działalności danej firmy.
Aby móc przewozić towary niebezpieczne należy uzyskać zaświadczenie ADR. W tym celu należy odbyć kurs a następnie zdać egzamin przed komisją wyznaczoną przez Urząd Marszałkowski. Egzamin odbywa się w ostatni dzień kursu, po zakończonych zajęciach. Zaświadczenie ADR ważne jest 5 lat od daty zdania egzaminu.
Proponujemy Państwu następujące rodzaje kursów:
• podstawowy – uprawnia do przewozu towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłki i luzem*
• specjalistyczny:
– cysterny – uprawnia do przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach*
– klasa 1 (materiały wybuchowe)
– klasa 7 (materiały promieniotwórcze)
*(poza klasą 1 – materiały wybuchowe i przedmioty zwierające materiały wybuchowe i klasą 7 – materiały promieniotwórcze)
Kurs może odbyć się w systemie zintegrowanym (podstawowy i specjalistyczny razem) – po takim kursie zdaje się od razu 2 egzaminy (podstawowy i specjalistyczny).
Kto może wziąć udział w szkoleniach?
Zaświadczenie ADR uprawniające do przewozu towarów niebezpiecznych może uzyskać osoba mająca ukończone 21 lat oraz posiadająca prawo jazdy co najmniej kat. B.
Kto prowadzi szkolenia?
Szkolenia przeprowadzane są przez doradcę DGSA który na co dzień pracuje przy ekspedycji towarów niebezpiecznych, posiada tym samym wiedzę praktyczną oraz teoretyczną w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych.
W naszym sklepie mamy opracowane gotowe oceny ryzyka zawodowego, które w ciągu kilku minut mogą być u Państwa na komputerze. Przesyłamy w wersji pdf. na maila lub pocztą tradycyjną. Jednocześnie jako specjaliści doradzamy opracowywać ocenę ryzyka zawodowego konkretnie na stanowisko w danej firmie. Prawdopodobieństwo, że pracownik zostanie poszkodowany podczas wykonywania pracy nigdy nie jest identyczne. W zależności od specyfiki pracy, każda niesie za sobą czasami zupełnie inne ryzyko. Dlatego też metody jego oceny mogą się różnić między sobą. Zalecamy wykonywanie oceny ryzyka zawsze pod strukturę zakładu, gdyż w Państwa firmie może znajdować się maszyna, urządzenia, czynniki środowiskowe, które po wykazaniu mogą wydać całkiem inną ocenę niż w innej firmie z podobnej branży.
Zlecenie opracowania ryzyka zawodowego
Zlecona do opracowania dokumentacja ryzyka zawodowego zostanie opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie BHP, która będzie zawierać:
• Strona tytułowa.
• Charakterystyka stosowanej metody oceny ryzyka zawodowego.
• Zadania zawodowe na stanowisku pracy.
• Wymagania ogólne dla pomieszczenia, stanowiska pracy, a także pracownika.
• Identyfikacja zagrożeń na stanowisku pracy.
• Zagrożenia – czynniki:
◦ mogące powodować wypadki.
◦ fizyczne.
◦ chemiczne i pyły.
◦ biologiczne.
◦ ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy.
• Plan działań korygujących czy też zapobiegawczych.
• Karta informacji o ryzyku zawodowym.
• Miejsce na podpis pracownika potwierdzający zapoznanie się z kartą oceny ryzyka zawodowego.
Zamówione ryzyko zawodowe:
• Opracujemy w ciągu 7 dni od złożenia zamówienia.
• Wyślemy w wersji elektronicznej na adres e-mail lub dostarczymy osobiście.
• Będziesz mógł edytować, zapisywać i drukować dowolną ilość razy w różnych zestawieniach, w zależności od potrzeb.
• Opracowujemy różnymi metodami: PN-18000, Risc Score, Pięciu Kroków, JSA, PHA, OWAS, RULA, REBA i inne.
Zapraszamy na sklep i do kontaktu. Pytania? Śmiało dzwonić.
Jeżeli pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy, wypadkowi traktowanemu na równi z wypadkiem przy pracy pracodawca ma obowiązek sporządzić stosowną dokumentację powypadkową: protokół powypadkowy.
Zadzwoń do nas, przeprowadzimy profesjonalne postępowanie powypadkowe. Co robimy?
1. Zbierzemy materiały dowodowe.
2. Wysłuchamy wyjaśnień poszkodowanego i świadków wypadku.
3. Ustalimy okoliczności i przyczyny wypadku.
4. Sporządzimy protokół powypadkowy i przekażemy go do ZUS.
5. Pomożemy w zastosowaniu przez pracodawcę działań zapobiegawczych.
Co to jest wypadek przy pracy?
Według art. 3 Ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, wypadkiem przy pracy określa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
• Podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych.
• Podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia.
• W czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku, wynikającego ze stosunku pracy.
Procedura postępowania w razie wypadku
1. Udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym.
◦ Zgodnie z instrukcją pierwszej pomocy należy udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy.
◦ W razie potrzeby należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz inne służby.
◦ UWAGA: Należy pamiętać, że pracodawca ma obowiązek zapewnić punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne, ze względu na ostre działanie toksyczne, a także ma obowiązek zapewnić apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.
2. Zgłoszenie przez pracownika lub poszkodowanego, którego stan zdrowia na to pozwala o zaistniałym wypadku.
◦ Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.
◦ Zgłoszenia wypadku może dokonać również inny pracownik lub świadek zdarzenia.
◦ Zgłoszenie wypadku można wykonać osobiście, telefonicznie lub w inny sposób.
3. Zabezpieczenie miejsca wypadku przez pracodawcę.
◦ Pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w taki sposób, aby nie doszło do kolejnego wypadku.
◦ Odpowiednie zabezpieczenie miejsca wypadku ma na celu sprawne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
4. Zawiadomić okręgowego inspektora pracy i prokuratora.
◦ Zawiadomienie należy wykonać tylko wtedy, gdy doszło do wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego.
◦ W razie wypadku śmiertelnego zabronione jest usuwanie dowodów lub wykonywanie innych czynności mających na celu utrudnianie przeprowadzenia postępowania przez prokuraturę.
5. Powołanie zespołu powypadkowego przez pracodawcę.
◦ Zespół powypadkowy pracodawca powołuje odpowiednim zarządzeniem, wskazując osoby które uległy wypadkowi, czas i miejsce wypadku oraz skład zespołu powypadkowego.
◦ W czasie wystąpienia wypadku przy pracy pracodawca zobowiązany jest powołać zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.
◦ W przypadku gdy pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, pracownika służb bhp zastępuje: pracodawca, pracownik, któremu zostały powierzone zadania służby bhp lub specjalista spoza zakładu pracy. Natomiast społecznego inspektora pracy zastępuje przedstawiciel pracowników przeszkolonych w zakresie bhp.
◦ W przypadku małego zakładu pracy w skład zespołu powypadkowego wchodzi pracodawca i specjalista spoza zakładu pracy.
6. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
◦ Zespół powypadkowy ma za zadanie zebrać jak najwięcej dowodów w sprawie.
◦ Na protokole zapisuje się wyjaśnienia poszkodowanego.
◦ Na protokole zapisuje się wyjaśnienia świadków wypadku oraz świadków pośrednich.
◦ W miarę możliwości należy zebrać dowody z Policji, Prokuratury lub Pogotowia Ratunkowego.
7. Sporządzenie protokołu powypadkowego przez zespół.
◦ Zespół powypadkowy ma obowiązek w ciągu 14 dni zakończyć postępowanie powypadkowe.
◦ W razie wystąpienia ważnych czynników uniemożliwiających zakończenie postępowania powypadkowego w ciągu 14 dni, pracodawca swoim zarządzeniem może wydłużyć okres prowadzenia dalszego postępowania.
◦ Zespół powypadkowy po zakończeniu postępowania powypadkowy, przekazuje pracodawcy protokół wraz ze wszystkimi załącznikami celem zatwierdzenia.
◦ Pracodawca następnie wręcza jeden egzemplarz poszkodowanemu w celu zapoznania się.
◦ Należy również pamiętać, że poszkodowany ma prawo odwołać się od decyzji pracodawcy.
◦ W razie wypadku śmiertelnego protokół przekazuje się do ZUS.
◦ W razie zwolnienia lekarskiego pracownika powyżej 33 dni w związku z wypadkiem, protokół postępowania powypadkowego należy również przekazać do ZUS.
8. Wypełnienie rejestru wypadków przy pracy.
◦ Pracodawca ma obowiązek prowadzić rejestr wypadków przy pracy.
◦ Rejestr wypadków należy aktualizować na bieżąco i wydawać na żądanie organów kontroli.
9. Wypełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy oraz wysłanie jej do GUS.
◦ Do celów statystycznych pracodawca ma obowiązek wypełnić statystyczną kartę wypadku.
◦ Statystyczną kartę wypadku przesyła się do Głównego Urzędu Statystycznego.
10. Zastosowanie się przez pracodawcę do działań zapobiegawczych.
◦ Po zaistniałym wypadku, obowiązkiem pracodawcy jest zastosowanie działań zapobiegawczych. Przykładowo może to być: naprawa sprzętu, który spowodował wypadek lub wymiana narzędzi, które były przyczyną wypadku.
◦ Pracodawca ma również obowiązek przeprowadzić szkolenie profilaktyczne, mające na celu uniknięcie podobnych wypadków w przyszłości.
Proponujemy opracowanie dla Państwa planów ewakuacyjnych, które mogą stanowić ważny element bezpieczeństwa dla obiektu. W zależności od warunków technicznych plany ewakuacyjne mogą zawierać następujące elementy:
• powierzchnię, wysokość i liczbę kondygnacji budynku
• odległość od obiektów sąsiadujących
• występującą gęstość obciążenia ogniowego w strefie pożarowej lub w strefach pożarowych
• kategorię zagrożenia ludzi, przewidywaną liczbę osób na każdej kondygnacji i w poszczególnych pomieszczeniach
• lokalizację pomieszczeń i przestrzeni zewnętrznych zaklasyfikowanych jako strefy zagrożenia wybuchem
• podział obiektu na strefy pożarowe
• warunki ewakuacji, ze wskazaniem kierunków i wyjść ewakuacyjnych
• miejsca usytuowania urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, kurków głównych instalacji gazowej, materiałów niebezpiecznych pożarowo oraz miejsc usytuowania elementów sterujących urządzeniami przeciwpożarowymi
• wskazania dojść do dźwigów dla ekip ratowniczych
• hydranty zewnętrznych oraz inne źródła wody do celów przeciwpożarowych
• drogi pożarowe i inne drogi dojazdowe, z zaznaczeniem wjazdów na teren ogrodzony
Dla kogo wykonujemy plany ewakuacji?
Zgodnie z Polskim stanem prawnym, plany ewakuacji są obowiązkowe m.in. w:
• hotelach
• muzeach
• publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
• itd.
W innych obiektach nie ma wymogu opracowywania planów ewakuacji i wywieszania ich na ścianach budynków, czy na drogach ewakuacyjnych. Należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony przeciwpożarowej, część graficzna do instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, powinna zawierać plany obiektów, obejmujące także ich usytuowanie oraz plan terenu przyległego. W praktyce, często jest to ten sam dokument, z tą różnicą, że nie ma obowiązku wywieszania takiej części graficznej w miejscu ogólnodostępnym, tak jak jest to w przypadku planów ewakuacji, np. dla szkół. Oznacza to, że każdy administrator, właściciel, użytkownik obiektu, który jest zobligowany opracować instrukcję bezpieczeństwa pożarowego, zobowiązany jest również opracować plan ewakuacji.
Właściciel lub zarządca obiektu przeznaczonego dla ponad 50 osób będących jego stałymi użytkownikami, niezakwalifikowanego do kategorii zagrożenia ludzi ZL IV, powinien co najmniej raz na 2 lata przeprowadzać praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji z całego obiektu.
W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników, w szczególności: szkół, przedszkoli, internatów, domów studenckich, praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy dokonać – co najmniej raz na rok, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia korzystania z obiektu przez nowych użytkowników.
Proponujemy przeprowadzenie próbnej ewakuacji w Państwa obiekcie. Do wyboru mamy różne scenariusze dobierane indywidualnie według potrzeby. Każdy z nich poprzedzony jest zapoznaniem z miejscem ewakuacji pod kątem warunków technicznych, występującego sprzętu przeciwpożarowego, ilości osób, instrukcją bezpieczeństwa pożarowego. Na Państwa życzenie ewakuację dla uczestników można poprzedzić szkoleniem z zakresu ochrony przeciwpożarowej zakończonym praktyczną obsługą gaśnic. Każde ćwiczenia możemy rozpocząć od zadymienia wskazanych pomieszczeń, a także wyznaczeniu osób symulujących potencjalnych rannych. Dzięki temu stopień realizmu działań jest bardzo podobny do prawdziwych akcji ratowniczych.
Zgodnie z przepisami, nie później niż na tydzień przed przeprowadzeniem ćwiczeń powiadomimy właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o terminie przeprowadzenia działań.
Jeśli Wasz zakład wiąże się z obowiązkiem opracowania lub aktualizacji Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego – dobrze trafiłeś. Wykonamy ją należycie dla Twojej firmy według obowiązujących przepisów i norm.
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego jest to opracowanie, którego celem jest ustalenie wymagań ochrony przeciwpożarowej w zakresie organizacyjnym, technicznym i porządkowym, jakie należy uwzględnić podczas eksploatacji konkretnego budynku. Wymagania prawne dotyczące opracowania zawarte są w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. nr 109 poz. 719). Do zapoznania się z treścią powyższego dokumentu i przestrzegania zawartych w nim ustaleń zobowiązani są wszyscy pracownicy; bez względu na zajmowane stanowisko służbowe i rodzaj wykonywanej pracy.
Dla jakich obiektów wymaga się opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego?
IBP należy opracować dla obiektów budowlanych lub ich części stanowiących strefy pożarowe, pełniących funkcję użyteczności publicznej (np. szkoła, bank), zamieszkania zbiorowego (np. hotel, schronisko), produkcyjnych, magazynowych oraz inwentarskich, gdy:
• występuje w nich strefa zagrożenia wybuchem (bez względu na gabaryty obiektu),
• kubatura brutto przekracza 1000 m3 (z wyjątkiem budynków inwentarskich),
• kubatura brutto przekracza 1500 m3 dla budynków inwentarskich,
• powierzchnia strefy pożarowej przekracza 1000 m2 dla obiektów innych, takich jak stacje uzdatniania wody czy składowiska odpadów.
Co powinna zawierać instrukcja bezpieczeństwa pożarowego?
IBP powinna zawierać poszczególne elementy:
• warunki ochrony przeciwpożarowej, wynikające z przeznaczenia, sposobu użytkowania, prowadzonego procesu technologicznego, magazynowania i warunków technicznych obiektu, w tym zagrożenie wybuchem;
• określenie wyposażenia w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice oraz sposoby poddawania przeglądom technicznym stosowanych w obiekcie urządzeń przeciwpożarowych;
• sposoby postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia;
• sposoby wykonywania prac pożarowo niebezpiecznych;
• warunki i organizację ewakuacji ludzi oraz praktyczne sposoby ich sprawdzenia;
• sposoby zapoznania użytkowników obiektu, w tym zatrudnionych pracowników, z przepisami przeciwpożarowymi oraz treścią przedmiotowej instrukcji;
• zadania i obowiązki w zakresie ochrony przeciwpożarowej dla osób będących ich stałymi użytkownikami;
• wskazanie osób lub podmiotów opracowujących instrukcję;
• plany obiektów oraz terenu przyległego, z uwzględnieniem przede wszystkim wymiarów, występującej gęstości obciążenia ogniowego, podziału na strefy pożarowe, kategorii zagrożenia ludzi, warunków ewakuacji, miejsc usytuowania urządzeń przeciwpożarowych, odległości od budynków sąsiednich, parametrów pożarowych występujących substancji palnych, lokalizacji stref zagrożonych wybuchem, hydrantów zewnętrznych oraz innych źródeł wody do celów pożarowych oraz dojazdów pożarowych.
Jak często należy aktualizować instrukcję bezpieczeństwa pożarowego?
IBP powinna być poddawana okresowej aktualizacji, co najmniej raz na dwa lata, a także po zmianach sposobu użytkowania obiektu lub procesu technologicznego, które wpływają na zmianę warunków ochrony przeciwpożarowej.
Gdzie powinna być umieszczona instrukcja bezpieczeństwa pożarowego?
Wyciąg z IBP zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej oraz plany budynku powinien być przechowywany w sposób zapewniający możliwość natychmiastowego wykorzystania na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie instrukcji w specjalnej skrzynce, wyposażonej w system „zbij szybkę”.
Nie wiesz gdzie w twoich obiektach zamontować skrzynkę z IBP? Nasi specjaliści wyznaczą odpowiednie miejsce.
Co to jest plan BIOZ?
Plan BIOZ – to plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Sporządzenie planu BIOZ jest obowiązkowe, gdy przewidywane roboty budowlane będą spełniały przynajmniej jeden poniżej wymieniony warunek:
1. roboty będą trwać dłużej niż 30 dni roboczych i jednocześnie będzie przy nich zatrudnionych co najmniej 20 pracowników,
2. pracochłonność planowanych robót będzie przekraczać 500 osobodni,
3. będzie wykonywany przynajmniej jeden z rodzajów robót budowlanych:
• stwarzających zagrożenia przysypania ziemią lub upadku z wysokości,
• z użyciem substancji chemicznych lub czynników biologicznych, których działanie zagraża zdrowiu ludzi,
• stwarzających zagrożenie promieniowaniem jonizującym,
• w pobliżu linii wysokiego napięcia lub czynnych linii komunikacyjnych,
• stwarzających ryzyko utonięcia,
• prowadzonych w studniach, pod ziemią i w tunelach,
• wykonywanych przez kierujących pojazdami zasilanymi z linii napowietrznych,
• wykonywanych w kesonach, z atmosferą wytwarzaną ze sprężonego powietrza,
• wymagających użycia materiałów wybuchowych,
• podczas montażu i demontażu elementów o masie przekraczającej 1 tonę.
Na inwestorze spoczywa obowiązek zorganizowania procesu budowy, z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a w szczególności zapewnienie opracowania planu BIOZ.
Inwestor jest zobowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę właściwego organu oraz projektanta, sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem, co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem, dołączając na piśmie:
• Oświadczenie kierownika budowy stwierdzające sporządzenie planu BIOZ.
• Informację o danych zamieszczonych w ogłoszeniu, zawierającym informację dotyczącą bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.
Do obowiązków projektanta należy sporządzenie informacji, dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względu na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego, uwzględnianej w planie BIOZ.
Informacja projektanta dotycząca bezpieczeństwa i ochrony zdrowia sporządzana jest dla każdego projektu i stanowi podstawę do sporządzania planu BIOZ przez kierownika budowy.
Jaka jest struktura planu BIOZ?
1. Część tytułowa:
◦ Nazwa i adres obiektu budowlanego.
◦ Imię i nazwisko lub nazwa inwestora oraz jego adres.
◦ Imię i nazwisko oraz adres kierownika budowy, sporządzającego plan bioz, a w przypadku gdy plan BIOZ sporządzany jest przez inną osobę – również imię i nazwisko oraz adres tej osoby lub nazwa i adres podmiotu sporządzającego plan BIOZ.
2. Część opisowa, która powinna zawierać:
◦ Zakres robót dla całego zamierzenia budowlanego oraz kolejność realizacji poszczególnych obiektów.
◦ Wykaz istniejących obiektów budowlanych, podlegających adaptacji lub rozbiórce.
◦ Wskazanie elementów zagospodarowania działki lub terenu, które mogą stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia ludzi.
◦ Informacje dotyczące przewidywanych zagrożeń występujących podczas realizacji robót budowlanych, określające skalę i rodzaje zagrożeń oraz miejsce i czas ich wystąpienia.
◦ Informacja o wydzieleniu i oznakowaniu miejsca prowadzenia robót budowlanych, stosownie do rodzaju zagrożenia.
◦ Informacja o sposobie prowadzenia instruktażu pracowników przed przystąpieniem do realizacji robót szczególnie niebezpiecznych, w tym:
◦ Określenie zasad postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia.
▪ Konieczność stosowania przez pracowników środków ochrony indywidualnej, zabezpieczających przed skutkami zagrożeń.
▪ Zasady bezpośredniego nadzoru nad pracami szczególnie niebezpiecznymi przez wyznaczone w tym celu osoby.
▪ Określenie sposobu przechowywania i przemieszczania materiałów, wyrobów, substancji oraz preparatów niebezpiecznych na terenie budowy.
▪ Wskazanie środków technicznych i organizacyjnych, zapobiegających niebezpieczeństwom wynikającym z wykonywania robót budowlanych w strefach szczególnego zagrożenia zdrowia lub w ich sąsiedztwie, w tym zapewniających bezpieczną i sprawną komunikację, umożliwiającą szybką ewakuację na wypadek pożaru, awarii i innych zagrożeń.
▪ Wskazanie miejsca przechowywania dokumentacji budowy oraz dokumentów niezbędnych do prawidłowej eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych.
3. Część rysunkowa, którą opracowuje się na kopii projektu zagospodarowania działki lub terenu. Zawiera ona dane umożliwiające łatwe odczytanie części opisowej, a w szczególności:
◦ Czytelną legendę.
◦ Oznaczenie czynników mogących stwarzać zagrożenie.
◦ Rozmieszczenie urządzeń przeciwpożarowych wraz z parametrami poboru mediów, punktami czerpalnymi, zaworami odcinającymi, drogami dojazdowymi.
◦ Rozmieszczenie sprzętu ratunkowego (w tym pływającego, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem robót), niezbędnego przy prowadzeniu robót budowlanych.
◦ Rozmieszczenie i oznaczenie granic obszarów wewnętrznych i zewnętrznych stref ochronnych, wynikających z przepisów odrębnych, takich jak strefy magazynowania i składowania materiałów, wyrobów, substancji oraz preparatów niebezpiecznych, strefy pracy sprzętu zmechanizowanego i pomocniczego.
◦ Rozmieszczenie placów produkcji pomocniczej, takich jak węzły produkcji betonu cementowego i asfaltowego oraz prefabrykatów.
◦ Przedstawienie rozwiązań układów komunikacyjnych, transportu, na potrzeby budowy oraz ogrodzenia terenu.
◦ Lokalizacja pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
Instrukcja Bezpiecznego Wykonywania Robót Budowlanych to kolejny po BIOZ dokument z zakresu bezpieczeństwa na budowie. IBWR wykonywana jest w celu informowania o sposobach zapobiegania zagrożeniom związanym z wykonywaniem robót budowlanych określonych w art. 21a ust. 2 Prawa budowlanego oraz sposobach postępowania w przypadku wystąpienia tych zagrożeń.
Obowiązek stworzenia IBWR dla prac wymienionych w art. 21a ust. 2 ustawy Prawo Budowlane (z 7 lipca 1994 r. t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, 1276, 1496, 1669, 2245, z 2019 r. poz. 51.) wynika z § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz.U. nr 23, poz. 401).
Wykonawca przed przystąpieniem do wykonywania robót budowlanych jest obowiązany opracować instrukcję bezpiecznego ich wykonywania (IBWR) i zaznajomić z nią pracowników w zakresie wykonywanych przez nich robót dla prac:
• których charakter, organizacja lub miejsce prowadzenia stwarza szczególnie wysokie ryzyko powstania zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia ludzi, a w szczególności przysypania ziemią lub upadku z wysokości;
• przy prowadzeniu których występują działania substancji chemicznych lub czynników biologicznych zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu ludzi;
• stwarzających zagrożenie promieniowaniem jonizującym;
• prowadzonych w pobliżu linii wysokiego napięcia lub czynnych linii komunikacyjnych;
• stwarzających ryzyko utonięcia pracowników;
• prowadzonych w studniach, pod ziemią i w tunelach;
• wykonywanych przez kierujących pojazdami zasilanymi z linii napowietrznych;
• wykonywanych w kesonach, z atmosferą wytwarzaną ze sprężonego powietrza;
• wymagających użycia materiałów wybuchowych;
• prowadzonych przy montażu i demontażu ciężkich elementów prefabrykowanych
Istotną kwestią jest też dostosowanie Instrukcji do zadań wykonywanych na konkretnym placu budowy (wynika bowiem z zapisów planeu BIOZ). Dokumenty te powinny zawierać następujące dane dotyczące:
• realizowanej inwestycji,
• wykonawcy i generalnego wykonawcy,
• wykonywanych prac (okres i miejsce wykonywania, warunki atmosferyczne, zakres i kolejność wykonywania)
• pracowników (stanowisko, zakres obowiązków i odpowiedzialności, wymagania kwalifikacyjne, liczba zatrudnionych),
• sprzętu i narzędzi niezbędnych do wykonania prac (nazwa, przeznaczenie, wymogi formalne),
• substancji i materiałów niebezpiecznych.
Dlaczego IBWR, a nie plan BIOZ?
Warto odwołać się do przepisów precyzujących zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie wykonywania robót budowlanych. Konkretnie rozdzielają one plan BIOZ od instrukcji bezpiecznego wykonywania robót. Celem planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (BIOZ) jest identyfikacja zagrożeń w miejscu pracy oraz wdrożeniu takich rozwiązań aby w momencie realizacji inwestycji zapobiegły tym zagrożeniom. IBWR powinna zawierać opis obowiązków związanych z BHP na poziomie konkretnego zadania, gdzie poszczególne czynności są przypisane pracownikom posiadającym stosowne kompetencje; np. wskazanie sposobu zabezpieczenia pracowników przed upadkiem z wysokości.
Tu należy dodać, że obowiązek opracowania IBWR obciąża wykonawcę, co jednoznacznie wynika z przepisów bhp podczas robót budowlanych. Za plan BIOZ odpowiada natomiast inwestor.
Dobrze przygotowany plan BIOZ i IBWR wspomagają proces koordynacji pod warunkiem, że są na bieżąco aktualizowane i stosowane do zarządzania bezpieczeństwem.
Pamiętaj!
W przypadku ciężkiego i śmiertelnego wypadku na budowie, Państwowa Inspekcja Pracy w pierwszej kolejności sprawdza opracowaną IBWR. Inspektor kontroluje czy zapisy w Instrukcji bezpiecznego wykonywania robót były właściwie sporządzone i realizowane.
Nasze instrukcje zawierają następujące dane, które dotyczą:
• realizowanej inwestycji,
• wykonawcy,
• wykonywanych prac (miejsce wykonywania, warunki atmosferyczne, zakres, a także kolejność wykonywania),
• pracowników (stanowisko, zakres obowiązków i odpowiedzialności, wymagania kwalifikacyjne, liczba zatrudnionych),
• sprzętu i narzędzi niezbędnych do wykonania prac (nazwa, przeznaczenie, wymogi formalne),
• substancji i materiałów niebezpiecznych,
• zagrożeń,
• warunków terenowych i lokalizacji miejsca pracy.
Jakie kary w związku z niedopełnieniem obowiązku IBWR?
• 220 § 1 Kodeksu karnego – niedopełnianie obowiązków z zakresu bhp – Kto, będąc odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy, nie dopełnia wynikającego stąd obowiązku i przez to naraża pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
• 283 § 1 Kodeks pracy – odpowiedzialność z zakresu bhp – Kto, będąc odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Zadzwoń lub zostaw wiadomość, a nasz specjalista doradzi i podpowie jak należycie i według przepisów wykonać dla Twojej firmy, budowy IBWR. Przyjedziemy, zapoznamy się z dokumentacją, porozmawiamy i opracujemy! Bo to lubimy.