Obowiązki bhp wobec firm zewnętrznych pracujących na terenie zakładu pracy

Obowiązki bhp wobec firm zewnętrznych pracujących na terenie zakładu pracy

Każdy pracodawca, aby zapewnić sprawne działanie swojej firmy i właściwe warunki pracy musi dbać nie tylko o sprzęt ale także o otoczenie pracowników. Część prac technicznych związanych z utrzymaniem i zapewnieniem właściwych warunków pracy wykonuje zazwyczaj wewnętrzny dział utrzymania ruchu lub pracownik na stanowisku konserwatora. Są jednak prace wymagające specjalnego sprzętu lub uprawnień. Wówczas takie prace zleca się zwykle firmom zewnętrznym. Dochodzi więc do sytuacji, kiedy na terenie naszej firmy pojawiają się pracownicy innego pracodawcy. Rodzą się wówczas pytania:

  • Jakie są obowiązki bhp wobec firm zewnętrznych pracujących na terenie zakładu pracy?
  • Jakie informacje przekazać firmie zewnętrznej zanim rozpocznie prace?
  • Jak postąpić, jeżeli pracownik firmy zewnętrznej uległ wypadkowi?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Każdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić warunki pracy zgodne z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Aby to osiągnąć stosuje się często odpowiednie rozwiązania techniczne. Niekiedy jednak, w związku z tym, trzeba skorzystać z usług firm zewnętrznych. W takiej sytuacji, na terenie jednego pracodawcy pracują osoby zatrudnione przez innego pracodawcę. Jest to specyficzny przypadek, wobec którego postępowanie jasno określają aktualne przepisy. Mówią one o obowiązkach bhp wobec firm zewnętrznych pracujących na terenie zakładu pracy.

O czym należy poinformować pracodawców firm zewnętrznych zanim rozpoczną pracę?

Zgodnie z art. 207 Kodeksu pracy, pracodawca, na którego terenie wykonują prace pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, jest obowiązany dostarczać tym pracodawcom określone informacje. Zalicza się do nich informacja o:

  1. zagrożenia dla zdrowia i życia występujące w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach;
  2. zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.

Zagrożenia dla zdrowia i życia występujące w zakładzie pracy

Każdy z pracowników firmy zewnętrznej musi wiedzieć na co powinien uważać wykonując pracę na terenie innego pracodawcy. Ten punkt to nic innego jak zapoznanie tych osób z wynikami analizy ryzyka.

Ważne

Nie ma potrzeby omawiania wszystkich stanowisk pracy. Należy odnieść się do miejsc, gdzie firma zewnętrzna będzie wykonywała pracę.

Przykład
Jeżeli pracodawca zlecił innemu pracodawcy wymianę oświetlenia na magazynie wyrobów gotowych, omówi zagrożenia występujące na tym obszarze.

Uwzględnia się również zagrożenia obecne w trakcie ogólnego przemieszczania się po obiekcie.

Uwaga!

Zapis „zagrożenia dla zdrowia i życia występujące w zakładzie pracy” dotyczy też terenu zewnętrznego firmy.

Zasady postępowania w przypadku awarii i w innych sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu

W tym punkcie pracodawca również informuje podwykonawcę o wewnętrznych procedurach postępowania w okolicznościach awaryjnych. Może być to np. pożar lub sytuacja wymagająca szybkiego wezwania pogotowia ratunkowego albo udzielenia innej pomocy.

Pożar – podstawowe informacje

  • w jakie urządzenia gaśnicze wyposażony jest obiekt,
  • gdzie zlokalizowane są urządzenia gaśnicze,
  • gdzie jest punkt zbiórki PPOŻ,
  • gdzie zlokalizowane są przyciski ręcznych ostrzegaczy pożarowych,
  • jak przebiegają drogi ewakuacyjne (można przekazać wydruk planu ewakuacyjnego),
  • gdzie zlokalizowane są najbliższe drzwi ewakuacyjne na obszarze prowadzenia prac,
  • jaka jest procedura postępowania w przypadku wystąpienia niewielkiego pożaru i/lub pojawienia się alarmu ppoż.,
  • numer na straż pożarną.

Wezwanie pogotowia ratunkowego/udzielenie innej pomocy – podstawowe informacje

  • dokładny adres firmy i nazwa (jeżeli wezwanie pogotowia będzie niezbędne),
  • lokalizacja defibrylatora, jeżeli jest na stanie zakładu pracy,
  • lokalizacja apteczek na określonych działach,
  • procedura uzupełniania środków opatrunkowych w apteczkach.

Pracownicy wyznaczeni do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników

Pracodawca zlecający pracę, przekazuje do firmy zewnętrznej informację o osobach przeszkolonych w zakresie pierwszej pomocy oraz prowadzenia ewakuacji pracowników i zwalczania pożarów. Dobrą praktyką jest osobiste przedstawienie tych osób. Informacja o tych pracownikach obejmuje:

  • imię i nazwisko,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.

Ważne

Realizując roboty:

  • budowlane,
  • rozbiórkowe,
  • remontowe i
  • montażowe

prowadzone bez wstrzymania ruchu zakładu pracy lub jego części, pracodawca, u którego mają być prowadzone roboty i osoba kierująca robotami ustala w podpisanym protokole, szczegółowe warunki bhp z podziałem obowiązków w tym zakresie.

Działania ochronne i zapobiegawcze podjęte w celu wyeliminowania lub ograniczenia występujących zagrożeń

Oprócz informacji o występujących zagrożeniach, pracodawca zlecający pracę innemu podmiotowi wyjaśnia sposoby ochrony przed nimi. Są to działania zapobiegawcze będące wynikiem oceny ryzyka.

Przykład
Odnosząc się do podanego wyżej przykładu wymiany lamp oświetleniowych na magazynie wyrobów gotowych, podwykonawca wraz z pracownikami powinien na przykład:

  • poruszać się ciągami komunikacyjnymi dla pieszych,
  • przestrzegać ustalonych zasad pierwszeństwa na wewnętrznych drogach komunikacyjnych,
  • stosować wymagane środki ochrony indywidualnej i pozostałe wyposażenie, np. obuwie ochronne, okulary ochronne, hełm ochronny, kamizelki odblaskowe, szelki do pracy na wysokości oraz sprzęt łącząco-amortyzujący itd.,
  • wygrodzić strefę niebezpieczną podczas prowadzenia prac na wysokości,
  • przestrzegać zakazu używania otwartego ognia – palenie papierosów zazwyczaj dozwolone jest tylko w określonym miejscu np. palarnia na zewnątrz,
  • przestrzegać pozostałych zasad.

Obowiązki bhp współpracujących ze sobą pracodawców

Nie tylko pracodawca zlecający prace ma określone obowiązki w zakresie bhp. Zgodnie z Kodeksem pracy obaj pracodawcy powinni:

  • współpracować ze sobą;
  • wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu;
  • ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników;
  • informować siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym występującym podczas wykonywanych przez nich prac.

Ważne

Wyznaczenie koordynatora, nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom. Przepisy nie precyzują dokładnie wymagań wobec osoby pełniącej rolę koordynatora. W praktyce zazwyczaj jest to osoba, która ma doświadczenie w sprawowaniu nadzoru nad warunkami bhp w czasie pracy.

Cztery punkty wymienione powyżej, związane są z szeroko pojętą współpracą pomiędzy dwoma stronami.

Pracodawcy ustalają zasady:

  • informowania wszystkich pracowników o zaplanowanych pracach,
  • kontrolowania postępów prac na podstawie sporządzonego harmonogramu,
  • informowania o podejmowanych na bieżąco działaniach mających zapobiegać zagrożeniom,
  • postępowania wobec wypadku przy pracy lub innej sytuacji niebezpiecznej.

Wypadek pracownika na terenie innego zakładu

Sposób postępowania w takim przypadku określają jasno obowiązujące przepisy. Postępowanie prowadzi zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę poszkodowanego. Odbywa się to w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek.

Pracodawca zakładu, na którego terenie wypadkowi uległa osoba niebędąca jego pracownikiem ma obowiązek:

  • zapewnić poszkodowanemu udzielenie pierwszej pomocy,
  • zabezpieczyć miejsce wypadku,
  • zawiadomić niezwłocznie o wypadku pracodawcę poszkodowanego,
  • udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji i wszechstronnej pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającemu okoliczności i przyczyny wypadku.

Zespół powypadkowy pracodawcy, którego pracownik uległ wypadkowi powinien:

  • dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
  • jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku,
  • wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
  • zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,
  • zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku.

Podsumowanie

Wprowadzanie firm zewnętrznych na teren zakładu powinno być jedną z podstawowych procedur stosowanych w firmie. Ich praca może stanowić dodatkowe zagrożenie dla pracowników pracodawcy, który zlecił wykonanie prac. Rzetelne i szczegółowe przeszkolenie pracowników zewnętrznych ogranicza ryzyko wystąpienia niespodziewanych sytuacji.

Trzeba pamiętać, że zgodnie z aktualnymi regulacjami prawnymi, każda ze stron ma obowiązek dołożyć wszelkich starań, aby utrzymać bezpieczne warunki pracy przez cały okres ich prowadzenia. Natomiast wszystkie ustalenia z usługodawcami zewnętrznymi należy dokumentować. Jest to dowód określający obowiązki każdego z pracodawców.

 

Masz więcej pytań? Zapraszamy do kontaktu 🙂