Wskazówki, jak wdrożyć nową normę ISO-45001 - Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
Co musisz wiedzieć o nowej normie PN-ISO-45001? Czym różni się od poprzedniej? Jak wdrożyć system zarządzania bhp? Jak przebiega audyt wprowadzania nowego sytemu zarządzania bhp? Na co zwrócić szczególną uwagę przy wdrażaniu wymagań nowej normy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Dzięki nim szybciej i łatwiej dostosujesz już obowiązujący system zarządzania bhp do wymagań nowej normy lub wdrożysz od podstaw taki system w swojej firmie oraz uzyskasz wymagany certyfikat.
Wdrożenie w przedsiębiorstwie systemu zarządzania bhp ułatwia spełnienie wymagań obowiązującego prawa, ale także stwarza warunki do osiągnięcia wymiernych korzyści związanych z poprawą poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy w danej jednostce. Skuteczny system zarządzania bhp to przecież zmniejszone ryzyko wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz związanych z nimi strat, to przecież mniejsza absencja chorobowa pracowników, większa wydajności oraz poprawa jakości pracy.
Zwróćmy uwagę, że zgodnie z komunikatem Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji nr 304 wydanym w listopadzie 2019 r. (4.11.2019 r.):„ustalony trzyletni okres przejściowy dla akredytowanych jednostek certyfikujących systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy na wdrożenie normy ISO 45001:2018 został wydłużony do 31 marca 2021 r.”.
Zatem do 31 marca 2021 wszystkie podmioty, które będą chciały utrzymać certyfikację systemu zarządzania bhp, będą mu siały dostosować swoje systemy zarządzania do wymagań ISO 45001, a następnie poddać je weryfikacji przez jednostki certyfikujące. Z kolei przedsiębiorstwa, które dopiero planują certyfikację systemu zarządzania bhp, powinny bezpośrednio skupić się na spełnieniu wymagań nowej normy ISO 45001.
Pracodawcy, którzy wdrożyli system zarządzania bhp na zasadach określonych w poprzedniej normie, mają przedłużone certyfikaty akredytacyjne do 31 marca 2021.
Czym charakteryzuje się norma PNISO 45001:2018 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy?
Norma PN-ISO 45001:2018 określa wymagania dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wytyczne jej stosowania. Dzięki niej organizacje, które wdrożą ten system będą:
- zapewniać bezpieczne i zdrowe miejsca pracy,
- swoimi działaniami będą zapobiegać urazom i dolegliwościom zdrowotnym związanym z pracą,
- zwiększą efektywność działań w zakresie bhp.
Norma odzwierciedla najnowsze osiągnięcia związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i higieną pracy oraz najlepsze praktyki.
Norma ma układ analogiczny do opublikowanych wcześniej norm dotyczących m.in. systemu zarządzania jakością i systemu zarządzania środowiskowego. Jest to znaczne ułatwienie włączania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy do zintegrowanego systemu zarządzania organizacją (PN-EN ISO 9001 – zarządzanie jakością i PN-EN ISO 14001 – zarządzanie środowiskowe).
Jakie są różnice między normą OHSAS 18001 a nową międzynarodową normą ISO 45001:2018?
W porównaniu do normy OHSAS 18001, która koncentrowała się na zarządzaniu zagrożeniami bhp i problemami wewnętrznymi organizacji, ISO 45001 uwzględnia również wpływ oddziaływania pomiędzy organizacją a jej otoczeniem biznesowym. Niejako „zmusza” do analizy zmieniającego się kontekstu organizacji, po to, by lepiej określać ryzyka i szanse odnoszące się do bezpieczeństwa i higieny pracy, pojawiające się podczas działalności organizacji. Dokładniej adresuje działania, w których wymagany jest współudział pracowników. Norma PN-ISO 45001:2018 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy uszczegóławia wymagania związane z komunikacją i braniem pod uwagę opinii stron zainteresowanych.
Ważne
W celu zwiększenia skuteczności systemu zarządzania bhp w normie ISO 45001 szczególny nacisk położono na:
- zgodność z wymaganiami prawa i wsparcie, by to osiągnąć,
- rozwój przywództwa i współudziału pracowników w zarządzaniu bhp
- dostosowywanie systemu zarządzania bhp do zmieniającego się otoczenia przez identyfikację czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na osiąganie oczekiwanych wyników oraz ocenę związanych z nimi ryzyk i szans,
- monitorowanie i ocenę procesów zarządzania oraz osiąganych wyników.
- Ujednolicona struktura.Wspólny układu względem systemów opartych na normie ISO 9001, ISO 14001 i innych standardów systemów zarządzania, a także kompatybilność z innymi normami dotyczącymi różnych systemów zarządzania ułatwia uniknięcie potencjalnych błędów podczas integracji systemów zarządzania, np. ISO 9001, ISO 14001.
- Kontekst organizacji – środowisko organizacji. Pojawił się nowy wymóg – organizacja musi monitorować wewnętrzne i zewnętrzne czynniki, które mogą mieć wpływ na działalność organizacji i kwestie bhp. Do czynników wewnętrznych i zewnętrznych przykładowo zalicza się: pojawienie się nowych technologii w danej branży, obowiązujące regulacje prawne, kwestie związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (np. dostępność wysoko wykwalifikowanych pracowników) i nagłe niekorzystne warunki pogodowe (np. huragan, powódź). Nowa norma wymaga monitorowania tych czynników/zagrożeń przez wyznaczone do tego osoby. Ponadto organizacja powinna określić wszystkie zainteresowane strony, które są istotne z punktu widzenia systemu zarządzania bhp. Niezmiernie istotne jest również określenie potrzeb i oczekiwań osób pracujących i innych zainteresowanych stron.
- Przywództwo.Norma ISO 45001:2018 kładzie duży nacisk na rolę kierownictwa w systemie zarządzania. Najwyższe kierownictwo powinno cechować przywództwo i zaangażowanie w zarządzanie bhp poprzez:
- przejęcie pełnej odpowiedzialności za wszystkie działania mające na celu zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom związanym z pracą oraz zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy;
- ustanowienie polityki bhp;
- zintegrowanie wymagań systemu zarządzania bhp z procesami biznesowymi organizacji;
- zapewnianie zasobów niezbędnych do ustanowienia, wdrożenia, utrzymywania i doskonalenia SZBHP;
- aktywny współudziału pracowników lub ich przedstawicieli oraz wykorzystanie konsultacji na wszystkich poziomach zarządzania w ramach SZBHP;
- kierowanie i wspieranie osób, które mają wpływ na skuteczność SZBHP.
- Działania odnoszące się do ryzyk i szans.Określając ryzyka i szanse SZBHP i jego zamierzonych wyników organizacja powinna wziąć pod uwagę zagrożenia, ryzyka związane z bhp i inne rodzaje ryzyk, możliwości w zakresie bhp oraz wymagania prawne i inne.
- Outsourcing.Organizacja zobowiązana jest zapewnić kontrolę nad zleconymi funkcjami i procesami, a także zgodność swoich ustaleń dotyczących outsourcingu z wymaganiami prawnymi i innymi wymaganiami oraz zgodność z zamierzonymi celami SZBHP.
- Działania zapobiegawcze – zmiana.W nowej normie został usunięty termin „działania zapobiegawcze”. Cała norma ma na celu zapobieganie zdarzeniom w obszarze bhp.
Ważne
NOWE WYMAGANIA - Organizacja musi zwrócić również szczególną uwagę na:
- zasady postępowania przy zakupach,
- współpracę z podwykonawcami,
- działania mające na celu przeciwdziałaniu wystąpienia i reagowanie na awarie
- na wszystkie inne elementy otoczenia biznesu.
Jakie przygotować się do wdrożenia nowej normy PN-ISO-45001?
Zanim wdrożysz system w pierwszej kolejności pracodawca powinien powołać pełnomocnika ds. zintegrowanego systemu zarządzania (ZSZ). Do jego najważniejszych obowiązków będą należeć:
- nadzorowanie procesów,
- planowanie przeglądów zarządzania,
- nadzorowanie dokumentacji systemowej,
- planowanie i nadzorowanie audytów,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników przedsiębiorstwa z zakresu systemu zarządzania przygotowanie organizacji do audytu certyfikacyjnego.
Uwaga!
Pełnomocnik ds. zintegrowanego systemu zarządzania (ZSZ) to przedstawiciel kierownictwa, który ma za zadanie dbać o działanie systemu zarządzania w organizacji oraz składać kierownictwu sprawozdania z efektów działania tego systemu.
Pełnomocnikiem ds. zintegrowanego systemu zarządzania (ZSZ) może zostać każda osoba, która ma odpowiednie kwalifikacje, by należycie wywiązywać się z powierzonych obowiązków. Najczęściej takie osoby legitymują się ukończonym szkoleniem z zakresu wymagań normy będącej podstawą wdrożonego systemu.
Jakie są etapy wdrażania systemu zarządzania bhp według nowej normy?
Sam schemat procesu wdrożenia systemu zarządzania bhp wygląda następująco:
SCHEMAT WDRAŻANIA - 5 ETAPÓW
Etap 1. Przegląd organizacji. Na tym etapie należy określić stopień zgodności funkcjonowania organizacji z wymaganiami normy ISO 45001:2018 oraz zdefiniować wszystkie braki, które należy uzupełnić podczas kolejnych etapów;
Etap 2. Dokumentowanie systemu. To bardzo wymagający i czasochłonny etap, w którym należy opracować procedury, instrukcje i formularze, które są wymagane przez normę i z których będą korzystać pracownicy.
Etap 3. Szkolenie pracowników. Na tym etapie pracownicy zapoznają się z wymaganiami systemu. Po zakończeniu tego etapu każdy pracownik powinien znać swoją rolę w strukturze systemu zarządzania i potrafił w nim działać.
Etap 4. Audyt wewnętrzny. Na tym etapie potrzebne jest wsparcie niezależnego od wdrażające audytora, który zweryfikuje, czy system działający w organizacji spełnia wymagania normy; audyt powinien zakończyć się raportem, który będzie stanowił podstawę działań w następnym etapie.
Etap 5. Działania korygujące i przegląd zarządzania. Podczas ostatniego etapu należy poprawić ewentualne błędy wykrytych podczas audytu wewnętrznego z etapu 4 oraz dokonanie analizy działania systemu.
Dopiero po wykonaniu powyższych zadań system jest gotowy do certyfikacji.
Jak przebiega audyt wprowadzania zintegrowanego systemu zarządzania bhp?
Podczas audytu sprawdza się, czy wszystkie postanowienia zapisane w dokumentacji systemu są przestrzegane w organizacji. Najlepszym narzędziem, jakie się używa do tego celu jest audyt wewnętrzny.
Audyt wewnętrzny(audyt zerowy)
Audyt wewnętrzny jest bardzo ważnym i niesłusznie gorzej postrzeganym audytem. Jego najważniejszym celem jest znalezienie wszystkich słabych punktów i ich wyeliminowanie. Audyt nie jest kontrolą, a jego celem nie jest wskazywanie ani karanie winnych. Wyniki audytu, stanowią ważne źródło informacji o sytuacji wewnętrznej firmy. Kierownictwo organizacji powinno wykorzystać jego wyniki do usunięcia nieprawidłowości i skorygowania niezgodności.
Audytor wewnętrzny a audytor wiodący
Audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny, a audyt certyfikujący przeprowadza audytor wiodący (lead auditor). Audytor wiodący ma większe doświadczenie i wyższymi kwalifikacje formalne. Audytor wiodący legitymuje się ukończonym szkoleniem, które przygotowuje go do pełnienia tej funkcji. Audytor wiodący odpowiada za przeprowadzenie całego audytu certyfikującego, odpowiada za zespół współpracowników – audytorów wewnętrznych, przygotowanie raportu (protokołu) z przeprowadzonych czynności.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się zazwyczaj wewnątrz organizacji. Ważne, żeby audytor wewnętrzny był osobą, która nie wdraża systemu. Oczywiście można skorzystać ze wsparcia specjalistów zewnętrznych. Niezależnie od tego, kto prowadzi audyt wewnętrzny, jest on przeprowadzany wyłącznie w imieniu danej organizacji.
Audyt zewnętrzny (audyty drugiej i trzeciej strony, audyt certyfikujący)
Audyty drugiej strony jest przeprowadzany przez strony, które współpracują z organizacją, np. kluczowi klienci, kontrahenci lub przez inne osoby występujące w ich imieniu. Dzięki audytowi drugiej strony potencjalni klienci mają możliwość zdobycia informacji potrzebnych do dokonania wyboru i klasyfikacji, sprawdzenia, w jaki sposób funkcjonuje interesujący go obszar.
Audyty trzeciej strony przeprowadza niezależna organizacja zewnętrzna, która prowadzi certyfikację pod względem zgodności z wymaganiami normy.
Audyt certyfikujący jest ostatnim etapem wdrożenia systemu zarządzania. Przeprowadzają go audytorzy akredytowanej, niezależnej od organizacji i jej klientów jednostki certyfikującej, która została wcześniej wybrana przez firmę.
Po pozytywnym zakończeniu procesu certyfikacji, organizacja dostaje nadany przez jednostkę certyfikującą dokument – certyfikatu stwierdzający, że system zarządzania obowiązujący w firmie spełnia zasady i wymagania określone w normie. Certyfikat jest ważny przez 3 lata. W tym czasie jednostka certyfikująca prowadzi nadzór nad systemem w danym przedsiębiorstwie. Okresowo (najczęściej raz w roku) przeprowadza audyty nadzoru, aby mieć pewność, że przedsiębiorstwo w pełni przestrzega wymagań normy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości certyfikat może zostać zawieszony, ograniczony, a w skrajnych przypadkach organizacja może uzyskać odmowę odnowy certyfikatu. Po 3 lat, kiedy upływa termin ważności certyfikatu, organizacja przechodzi audyt recertyfikacyjnego. W zależności od wyników tego audytu certyfikat zostaje wznowiony lub nie.
Na co warto zwrócić uwagę wdrażając nową normę ISO 45001:2018?
Pojęcie „kontekst organizacji” – jak je rozumieć
Norma PN-ISO 45001:2018 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przykłada wielką wagę do pojęcia „kontekst organizacji”, które rozumiane jest jako kombinacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą wpływać na podejście organizacji do ustalania i osiągania celów. Zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001 organizacja powinna rozgraniczyć czynniki na zewnętrzne i wewnętrzne, które są istotne w odniesieniu do celu jej działania oraz na takie, które wpływają na zdolność organizacji do osiągnięcia zamierzonych wyników działania SZBHP.
Aby dobrze zrozumieć i umiejętnie wdrożyć pojęcie „kontekst organizacji”, zgodnie z wymaganiami normy, należy:
- zidentyfikować strony zainteresowane działaniami organizacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- określić ich potrzeby i oczekiwania, których spełnienie jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju organizacji;
- zidentyfikować inne czynniki w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym organizacji, które mają wpływ na działania dotyczące bhp oraz sprawdzić osiągane w tym zakresie wyniki.
Sformułowane w normie ISO 45001 wymagania i wytyczne dotyczące kontekstu organizacji mają charakter ogólny. Norma nie daje jednoznacznych wskazówek na temat rozwiązań, jakie powinny lub mogą być wdrażane. Dlatego organizacje mają dużą swobodę interpretacji tych wymagań zarówno przez osoby wdrażające system, jak i audytorów.
Strona zainteresowana – jak zidentyfikować
Stroną zainteresowaną może być osoba lub organizacja, pod warunkiem, że nawet potencjalnie może mieć wpływ na decyzje lub działania organizacji, podlegać jej wpływom lub postrzegać siebie jako podlegająca wpływom decyzji lub działań podejmowanych przez organizację.
Ważne
W przypadku systemu zarządzania bhp podstawową grupę interesariuszy są pracownicy. Ich współudział w działaniach prowadzonych w systemie jest jednym z podstawowych warunków osiągnięcia zamierzonych wyników. Norma formułuje wytyczne dotyczące współudziału pracowników, których realizacja pozwala między innymi na określanie ich potrzeb i oczekiwań.
Na działania organizacji mogą wpływać również inne czynniki, które są związane z jej otoczeniem:
- politycznym,
- ekonomicznym,
- kulturowym,
- społecznym,
- technologicznym.
Rola i zadania najwyższego kierownictwa
Przywództwo i zaangażowanie najwyższego kierownictwa ma niezwykle istotne znaczenie dla skutecznego funkcjonowania każdego systemu zarządzania. W nowej Normie PN-ISO 45001:2018 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy akcentuje się to w szczególny sposób: „przywództwo najwyższego kierownictwa odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu kultury organizacyjnej wspierającej funkcjonowanie SZ BHP i osiąganie zamierzonych wyników.”
Aby tak się stało niezbędne są:
- aktywny współudział pracowników we wszystkich działaniach organizacji,
- skuteczna komunikacja oparta na wzajemnym zaufaniu,
- przekonanie wszystkich stron o skuteczności stosowanych środków ochrony,
- zaangażowanie pracowników w poszukiwanie nowych rozwiązań mogących wpłynąć na poprawę wyników osiąganych w systemie zarządzania bhp.
Zgodnie z wymaganiami normy najwyższe kierownictwo organizacji powinno w szczególności:
- zapewnić, aby:
- ustalona została polityka bezpieczeństwa i higieny pracy oraz cele skierowane na jej realizację,
- wytyczne dotyczące zarzadzania bhp były zintegrowane z procesami biznesowym,
- dostępne były zasoby niezbędnie do skutecznego wdrożenia i funkcjonowania SZBHP.
- wspierać i promować współudział pracowników w działaniach na rzecz bezpieczeństwa.
Do zadań najwyższego kierownictwa w tym zakresie należy przede wszystkim:
- kierowanie pracownikami i wspieranie ich we współuczestnictwie w działaniach skierowanych na zwiększenie skuteczności zarządzania bhp,
- wspieranie kierowników wszystkich szczebli w rozwijaniu i wykazywaniu postaw przywódczych, odpowiednio do ich roli w organizacji i odpowiedzialności,
- zapewnienie, że pracownicy bez obawy mogą zgłaszać informacje o incydentach, zagrożeniach, ryzyku i szansach,
- zapewnienie, że zostały odpowiednio zaprojektowane i wdrożone procesy konsultacji i współudziału pracowników.
Wzmocnione procesy konsultacji i współudziału pracowników
Zgodnie z Normą PN-ISO 45001:2018 – Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy współudział pracowników, podobnie jak przywództwo najwyższego kierownictwa, jest uznawany za podstawowy warunek jego skutecznego funkcjonowania.
Ważne
Stałym elementem działania organizacji jest zaangażowanie pracowników w podejmowanie decyzji oraz przeprowadzane z nimi konsultacje.
Zarówno współudział pracowników, jak i przeprowadzane z nimi konsultacje mogą być realizowane w różny sposób. Najczęściej przyjmują formy charakterystyczne dla partycypacji bezpośredniej (w przypadku bezpośredniego udziału pracowników w tych działaniach) lub pośredniej (w przypadku zaangażowania w te działania przedstawicieli pracowników). W systemie zarządzania bhp dostosowanym do wytycznych pochodzących z nowej normy, konieczne jest wdrożenie takich procesów, które stwarzają warunki niezbędne do realizacji konsultacji i współudziału, a w szczególności należy:
- zapewnić pracownikom dostęp do szkoleń niezbędnych do realizacji konsultacji i współudziału;
- zapewnić pracownikom dostęp do rzetelnych i zrozumiałych informacji o SZBHP;
- zidentyfikować i eliminowanie przeszkody lub bariery współudziału oraz minimalizować tych, które nie mogą być wyeliminowane (do przeszkód i barier zalicza się przy tym brak odpowiedzi na postulaty i sugestie pracowników oraz zniechęcanie ich do współudziału lub karanie za próby współudziału).
Uwaga!
Przy projektowaniu procesów konsultacji i współudziału pracowników należy zwrócić szczególną uwagę na zaangażowanie pracowników, którzy nie pełnią funkcji kierowniczych.
Pracownicy, którzy nie pełnią funkcji kierowniczych powinni:
- uczestniczyć w określaniu potrzeb i oczekiwań zainteresowanych stron,
- ustalać politykę oraz cele bezpieczeństwa i higieny pracy,
- planować działania,
- przypisywać odpowiedzialności i uprawnienia,
- określać, co powinno być monitorowane, mierzone i oceniane.
Szeregowi pracownicy powinni również brać udział w działaniach takich jak:
- określanie mechanizmów współudziału i konsultacji;
- identyfikacja zagrożeń, ocena ryzyka zawodowego i jego ograniczanie;
- identyfikacja potrzebnych kompetencji i szkoleń oraz ocena szkole;
- określanie zakresu informacji przekazywanych w ramach komunikowania się w SZBHP i metod ich komunikowania;
- badanie wypadków przy pracy i niezgodności oraz określanie działań korygujących.
W jaki sposób zaplanować działania systemie zarządzania bhp?
Podstawą planowania działań w systemie zarządzania bhp powinna być analiza i ocena ryzyka oraz szans w zakresie jego ograniczania. W analizach i ocenach towarzyszących planowaniu działań trzeba uwzględnić zarówno to ryzyko, które jest związane z zagrożeniami dotyczącymi bezpieczeństwa i zdrowia, jak i ryzyko związane z zagrożeniami w skutecznym wdrożeniu i funkcjonowaniu SZBHP.
W analizach ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa i zdrowia należy uwzględnić zagrożenia, które:
- powstają w wyniku działań organizacji, pozostają pod jej kontrolą i mogą oddziaływać zarówno na osoby pracujące w organizacji, jak i na osoby z zewnątrz organizacji (podwykonawców, osoby odwiedzające organizację);
- mogą oddziaływać na pracowników wykonujących pracę poza stałą jednostką lokalną organizacji i na które organizacja nie ma bezpośredniego wpływu.
Szanse w zakresie ograniczania ryzyka związanego z tymi zagrożeniami są związane w szczególności z możliwościami:
- eliminowania zagrożeń i ograniczania ryzyka zawodowego już na etapie projektowania,
- ograniczenia pracy monotonnej lub w wymuszonym tempie,
- stosowania nowych technologii,
- kształtowania wysokiej kultury bezpieczeństwa.
Analizując zagrożenia w skutecznym wdrożeniu i funkcjonowaniu systemu zarządzania bhp, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na:
- kontekst organizacji,
- dostępne zasoby,
- program audytu,
- kompetencje osób pełniących kluczowe funkcje w SZBHP,
- zaangażowanie najwyższego kierownictwa,
- stopień uwzględnienia potrzeb i oczekiwań zainteresowanych stron,
- wyniki uzyskiwane w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Do szans odnoszących się do doskonalenia SZBHP zaliczyć można na przykład:
- zwiększenie widocznego wsparcia ze strony najwyższego kierownictwa,
- doskonalenie procesów badania incydentów,
- zwiększenie współudziału pracowników w działaniach na rzecz bhp,
- benchmarking,
- a także współpracę z innymi podmiotami w ramach forów koncentrujących się na problemach bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jakie są kryteria realizacji i nadzorowania procesów zarządzania?
W celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania SZBHP konieczne jest planowanie, wdrażanie i nadzorowanie procesów, które stanowią zespół wzajemnie powiązanych działań i składają się na ten system.
Wśród tych procesów w normie wymieniono przede wszystkim:
- konsultacje i współudział pracowników,
- planowanie działań, ocenę ryzyka i szans,
- identyfikowanie i wdrażanie obowiązujących organizację wymagań prawa,
- komunikowanie się,
- zarządzanie zmianami,
- outsourcing,
- postępowanie w sytuacjach awaryjnych,
- monitorowanie oraz pomiar,
- analizę i ocenę osiąganych wyników i audytowanie.
Dla każdego z tych procesów należy:
- określić kryteria realizacji,
- wdrożyć kontrolę procesu zgodnie z ustalonymi kryteriami,
- utrzymywać udokumentowane informacje w zakresie niezbędnym do wykazania, że procesy przebiegają w zaplanowany sposób,
- określić sytuacje, w których brak udokumentowanych informacji może prowadzić do odstępstw od przyjętej polityki i celów.
Dla kogo przeznaczona jest nowa norma PN-ISO 45001:2018?
PN-ISO 45001 ma zastosowanie do wszystkich organizacji, niezależnie od wielkości, rodzaju i działalności, które:
- chcą ustanowić, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania bhp w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wyeliminować zagrożenia,
- zminimalizować ryzyka dotyczące bhp (w tym braki systemowe),
- korzystać z szans dotyczących bhp i odnosić się do niezgodności z systemem zarządzania bhp związanych z jego działalnością.
Budowanie świadomości i odpowiedzialności za bezpieczeństwo w organizacji rozpoczyna się od kierownictwa. To właśnie kierownictwo ma zapewnić zasoby niezbędne do skutecznego planowania, funkcjonowania i doskonalenia systemu. W tym systemie istotne jest monitorowanie stanu warunków pracy, zarówno w zakresie infrastruktury i jej sprawności oraz środowiska pracy.
Polityka bhp zawiera zapisy zobowiązujące do troski o bhp oraz wdrożenie działań mających na celu przeciwdziałanie wypadkom i chorobom zawodowym. Jednak Norma ISO 45001:2018 idzie o krok dalej. W zarządzaniu oraz zachowaniu zasad bezpieczeństwa bhp bardzo ważny jest współudział pracowników. Dlatego zaangażowanie pracowników w funkcjonowanie systemu jest tak mocno podkreślane. Zaangażowanie pracowników wymaga nie tylko ukończenia przez nich szkoleń bhp, ale również szkoleń podnoszących kompetencje. Niezwykle pomocne w edukacji pracowników oraz zachowaniu wiedzy w organizacji będą procedury i instrukcje bhp.